סטוט פילאטיס (Stott Pilates) – מאז ועד היום 

 

סטוט פילאטיס, המהווה ענף ייחודי בעולם הפילאטיס, נקרא על שמה של מוירה סטוט, מפתחת השיטה. מוירה סטוט נולדה באנגליה ובגיל צעיר החלה ללמוד בלט בברמודה ובאנגליה. בשנת 1977 היגרה לקנדה, והופיעה כסולנית ראשית ב-Ballet Of Toronto City וב-Atlantic Ballet Company.

בשנת 1985, בעקבות פציעה קשה ברגלה, נאלצה סטוט להפסיק את קריירת הריקוד שלה וכחלק מטיפולי השיקום שעברה, התוודעה לראשונה לשיטת הפילאטיס. במשך שנתיים למדה בסטודיו המקורי של ג'וזף פילאטיס בניו-יורק, ובסיומן שבה לקנדה כמדריכת פילאטיס מוסמכת. פציעה בעמוד השדרה הצווארי שלה, גרמה לה להעריך מחדש את השיטה. היא למדה אנטומיה מורחבת, פיזיותרפיה והתייעצה עם רופאים מומחים, ופיתחה במשך כעשר שנים את הגרסה המודרנית שלה לפילאטיס – Stott Pilates™.

 

סטוס פילאטיס - לא רק שרירים

לעומת שיטות פילאטיס אחרות, בשיטת סטוט פילאטיס, משתמשים במערכת הקוגניטיבית נוסף על מערכת השרירים, כאשר הפעילות הפיזית מתבצעת תוך מודעות לגוף ומחשבה על התנועה.

בזמן התרגול, המדריך משתמש בדימויים על מנת לסייע למתאמן להבין את התהליכים המתרחשים בגופו, ולדעת מה הוא אמור להרגיש בעת ביצוע התרגיל.

באמצעות שיטה זו משנים דפוסי תנועה שגויים, היוצרים מתחים וכאבים לאורך זמן. לעומת שיטות אחרות, המתמקדות בעיקר בשרירים התנועתיים הגדולים של הגוף ולא מפתחות את היציבות, המיקוד בשיטת סטוט פילאטיס הוא בשרירי היציבה הפנימיים ובשרירים תומכי השלד, בשילוב עם השרירים התנועתיים הגדולים יותר שבגוף. באמצעות שילוב זה, יוצרים איזון בין כל קבוצות השרירים שמסביב למפרקים ולעמוד השדרה, וכך מפתחים גוף חזק ובריא ומונעים פציעות עתידיות.

 

5 עקרונות, 500 תרגילים

לסטוט פילאטיס רפרטואר של יותר מ-500 תרגילים שונים על המזרן ועל המכשירים, המתבססים על חמישה עקרונות אנטומיים וביו-מכאניים:

*           נשימה

*           מיקום האגן

*           מיקום בית החזה והצלעות

*           ייצוב השכמות ותנועתן

*           מיקום הראש והצוואר

שמירה על עקרונות אלה במהלך כל התרגילים (ידיעה היכן נמצא כל אחד מאיברי הגוף, כיצד הוא מוחזק ואיך הוא נע), מובילה לביצוע תנועות איכותיות יותר, מבוקרות יותר ונטולות מתחים, וכן לוויסות העומסים על הגוף וחסכון משמעותי באנרגיה, המסייע לתנועה חופשית יותר של הגוף. יישום זה משמר את העקומות הטבעיות של עמוד השדרה, כך שגם הזעזועים נבלמים, והיציאה מהאימון היא בתחושה קלה ומשוחררת.

כיוון שלכל אדם צרכים שונים בהתאם למבנה גופו ולנתוני היציבה שלו, בשיטה זו הדגש הוא על תשומת לב אישית והתאמה לנתונים הפיזיים של כל אחד ואחת; מחזקים שרירים חלשים, מחזקים שרירים סביב מפרקים שחוקים, מאריכים שרירים מקוצרים ועוד, הכל בהתאם לאבחון המתאמן. כל אלה הופכים את שיטת סטוט פילאטיס לטובה ביותר לחיזוק, הארכה וחיטוב שרירים, שיפור היציבה וכמובן, באמצעות כל אלה, גם לטובה ביותר בטיפול בפציעות.

התרגול בסטודיו לפילאטיס של סמדר כתובים הוא בשיטת סטוט פילאטיס (Stott Pilates™), כך שההתמקדות מוכוונת חיזוק, שיפורי יציבה וטיפול בפציעות, תוך התאמה אישית לצרכים. המתרגלים יוצאים מהשיעורים בהרגשה חיונית, קלילה ומשופרת, ולאורך זמן מעידים על שיפור משמעותי ברמת התפקודים היומיומיים ואיכות החיים.